Actitudes de los estudiantes universitarios hacia el aprendizaje de la física

Julio César Guevara Injoque

Resumen


El propósito de esta investigación es indagar las actitudes hacia el aprendizaje de la física de los estudiantes de las diferentes especialidades en el curso de física. La muestra no probabilística estuvo conformada por estudiantes de ambos sexos a quienes se les aplicó la Escala de Actitudes hacia el Aprendizaje de la Física. Los resultados mostraron que hay una actitud favorable de los estudiantes de la muestra hacia el aprendizaje de la física. La prueba de U de Mann Whitney mostró que los hombres y mujeres tienen actitudes similares hacia el aprendizaje de la física. Con la prueba de Kruskal- Wallis se encontró la existencia de una relación entre las actitudes hacia el aprendizaje de la física y sus especialidades. Se concluye que las actitudes de los estudiantes de la muestra son positivos hacia el aprendizaje de la física y que esta actitud varía en función de la especialidad del estudiante.


Palabras clave


actitud; actitudes hacia el aprendizaje de la física; física; género.

Texto completo:

HTML PDF

Referencias


Adedayo, J. 2011. Analysis of factors influencing students’ attitudes towards practical aspect of secondary school physics in Ekiti state. International Journal of Multidisciplinary Research and Development 2(7): 417-421.

Byrne, B. 2013. Structural Equation Modeling with Mplus: Basic Concepts, Applications, and Programming. NJ: Routledge.

Eryilmaz, A.; Yildiz, I. and Akin, S. 2011. Investigating of Relationships between Attitudes towards Physics Laboratories, Motivation and Amotivation for the Class Engagement. Eurasian J. Phys. Chem. Educ. 59-64.

Fatoba, J. & Aladejana, L. 2014. Effects of gender on students’ attitude to physics in secondary schools in Oyo State, Nigeria. European Scientific Journal 10 (7).

Field, A. 2005. Discovering Statistics Using SPSS, 2nd edition. London: Sage.

Guzel, H. 2004. The Relationship between students’ success in physics lessons and their attitudes towards mathematics. Journal of Turkish Science Education 1(1).

Hair; Black; Babin, & Anderson. 2010. Multivariate Data Analysis. Seventh Edition. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.

Kaya, H. and Böyük, U. 2011. Attitude towards physics lessons and physical experiments of the high school students, European J of Physics Education 2(1).

Hu and Bentler. 1999. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus alternatives, Structural Equation Modeling 6(1): 1-55.

Hendrickson, A. 1997. Predicting student success with the learning and study strategies inventory (LASSI). Unpublished Master’s Thesis. Iowa State University. 76 p.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. 2010. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Kline, R. 2010. Principles and practice of structural equation modelling. Third edition. New York: The Guilford Press.

Olasimbo, O. 2012. Attitudes of Students towards the Study of Physics in College of Education Ikere Ekiti, Ekiti State, Nigeria. American International Journal of Contemporary Research 2(12): 86-96.

Pell, T., & Jarvis, T. 2005. Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal in Science Education 23(1): 847 - 862.

Pintrich, P. R. & Schunk, D. H. 1996. Motivation in education: Theory, Research, and 15. Application. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall Inc.

Rosenberg, M. and Hovland, C. 1960. “Cognitive, Affective and Behavioral Components of Attitudes”. In Attitude Organization and Change: An Analysis of Consistency among Attitude Components. New Haven: Yale University Press.

Santisteban, C. 2009. Principios de psicometría. Madrid: Síntesis.

Shaw, K. A. 2003. The Development of a Physics Self-Efficacy Instrument for Use in the Introductory Classroom Physics, Astronomy, and Chemistry. Education Research Group Southern Illinois University Edwardsville.

Vahedi, S. and Yari, M. 2014. Role of Cognitive and Emotional Factors on Educational Achievement among High School Students in Physics. European Online Journal of Natural and Social Sciences 3(3): 572-579.

Veloo, A.; Nor, R. and .Khalid, R. 2015. Attitude towards Physics and Additional Mathematics Achievement towards Physics Achievement. International Education Studies 8(3).




DOI: http://dx.doi.org/10.21704/ac.v78i2.1008

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2017 Julio César Guevara Injoque

 width=

 La revista Anales Científicos de la Universidad Nacional Agraria La Molina esta trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.

 

ISSN:  2519-7398 (electrónico); 0255-0407 (impreso)
DOI: http://dx.doi.org/10.21704/ac
Dirección: Av. La Molina s/n La Molina. Oficina de Gestión de la Investigación. Universidad Nacional Agraria La Molina. Lima, Perú.

Revista Anales Científicos
Universidad Nacional Agraria La Molina
Teléfonos (51-1)-614-7800 anexos 179 
Contacto: analescientificos@lamolina.edu.pe