Analysis of the philosophical foundations of the educational policies in the peruvian State between the years 2011 to 2020 in the dimensions of worldview, epistemology, logic and sociology

Authors

  • Marilyn Aurora Buendía Molina Universidad Nacional Agraria La Molina, Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0003-2896-0778
  • Rosario Milagros Allcca Sovero Doctorado en Ciencia de la Educación, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle (UNE Enrique Guzmán y Valle), Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0002-9661-4255
  • Elva María Ríos Ríos Universidad Nacional Agraria La Molina, Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0002-0755-9160
  • Angela Patricia Salazar Villar Doctorado en Ciencia de la Educación, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle (UNE Enrique Guzmán y Valle), Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0002-1945-7946

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v15i2.1834

Abstract

The objective of this research was to analyze the philosophical foundations of educational policy, between the years 2011 to 2020. The methodology used was a systematic review of a documentary, critical-creative and hermeneutical type, for which different sources of information were reviewed that allowed an analysis regarding the available data on educational policy from the governments of former President Ollanta Humala (2011 - 2016), Pedro Pablo Kuczynski (2016 - 2018) to Martin Vizcarra (2018 - 2020). It is concluded that the philosophical foundations used in governments from 2011 to 2020 are focused on the development of the human being as a whole. As the foundations of this study are essential pillars for the development of educational policy in any country, they are also tools that governments have to get involved in the production and distribution of knowledge in a society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

#UnaSolaFuerza (2017). La educación como base del desarrollo. http://portal.andina.com.pe/edpespeciales/2017/365-dias-ppk/capitulo4.html

Buendía, M., Ríos, E., Salazar, A., Allcca, R. (2021). Fundamentos filosóficos, ideológicos en la Política Educativa. Tierra Nuestra, 15(1), 29-35. DOI.10.21704/rtn.v15i1.1813

CHIQAQ NEWS (2020). Educación en el Perú: ¿Cuál es la situación de la Educación Básica Regular? https://medialab.unmsm.edu.pe/chiqaqnews/educacion-en-el-peru-cual-es-la-situacion-de-la-educacion-basica-regular/#_ftn4.

Díez, H. (1976). Política y financiación de la educación. Escuela de Administración Pública.

El Peruano (2020). Escolares pasarán de año por la emergencia. https://elperuano.pe/noticia/105266-escolares-pasaran-de-ano-por-la-emergencia#:

Inversión en la Infancia, Factor Clave para la Erradicación de la Pobreza. (julio del 2016). Las brechas en temas de educación continúan y se están agrandando. https://inversionenlainfancia.net/blog/entrada/noticia/3272/0

Ley General de Educación. (2003). http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf

Lewin, K. (1988). La teoría del campo en la ciencia social, Barcelona. Paidós Ibérica.

Morales-Gómez, G., Reza-Suárez, L., Galindo-Mosquera, S., Rizzo-Bajaña, P. (2019). ¿Qué significa “fundamentos filosóficos” de un modelo educativo de calidad? Revista Ciencia UNEMI, 12(31):116-127. file:///C:/Users/usuario/Downloads/999-Texto%20del%20art%C3%ADculo-3339-1-10-20190926%20(4).pdf

Oficina de Becas Pregrado. (2013). BECA 18. Aportando las bases para una transformación en la educación superior del Perú, Documento de Trabajo N° 01. http://www.pronabec.gob.pe/inicio/publicaciones/documentos/documento1.pdf

Plataforma Digital Única del Estado. (19 de marzo del 2021). Programa de alimentación escolar Qali Warma. https://www.gob.pe/591-programa-de-alimentacion-escolar-qali-warma

Programa curricular de Educación Inicial (2017). El currículo Nacional de la Educación Básica. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-inicial.pdf

Ramírez, I., Beuchot, M., Casado, A., Cullen, C. (2015). Voces de la filosofía de la educación. CLACSO. Ediciones Del Lirio. Escuela Normal Superi. https://www.aacademica.org/vocesdelaeducacion/3.pdf

Ramos Serpa, G. (2005). Los fundamentos filosóficos de la educación como reconsideración crítica de la filosofía de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 36(8), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie3682775.

Salazar, A. (2000). Iniciación filosófica. Mantaro.

Tamayo, Ó. E., Zona, R., & Loaiza, Y. E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(2), 111-133.

Universidad Continental. (14 de noviembre del 2020). Sunedu, su historia y labor a favor de la calidad universitaria en el Perú. https://blogs.ucontinental.edu.pe/sunedu-su-historia-y-labor-a-favor-de-la-calidad-universitaria-en-el-peru/sin-categoria/

Published

2021-12-30

How to Cite

Buendía Molina, M. A., Allcca Sovero, R. M., Ríos Ríos, E. M., & Salazar Villar, A. P. . (2021). Analysis of the philosophical foundations of the educational policies in the peruvian State between the years 2011 to 2020 in the dimensions of worldview, epistemology, logic and sociology. ierra uestra, 15(2), 87–95. https://doi.org/10.21704/rtn.v15i2.1834

Most read articles by the same author(s)