Tutoring and Teaching in Undergraduate University Programs
DOI:
https://doi.org/10.21704/rtn.v18i1.1900Keywords:
Tutor, vocational training, teaching, universityAbstract
This article presents the results of a comparative analysis of student perceptions regarding the effectiveness of tutoring programs at the Universidad Nacional Agraria la Molina (UNALM) and the Universidad César Vallejo (UCV). Through a survey, the following tutorial aspects were evaluated: advice regarding the study plan, academic and professional guidance, monitoring of academic progress, identification of professional goals and skill development, emotional and motivational support, and assistance in solving career-related problems. Significant differences were found between both universities, allowing for the identification of strengths and areas for improvement in each institution’s tutoring programs.
Downloads
References
Álvarez, P. & González, M. (2008). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 49-70.
Alonzo Rivera, D., Valencia Gutiérrez, M., Vargas Cointreras, J., Bolívar Fernández, N., & García Ramírez, M. (2016). Los estilos de aprendizaje en la formación integral de los estudiantes. Boletín Redipe, 5(4), 109-114.
Arbizu, F., Lobato, C., y Del Castillo, L. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psicodidáctica, 10(1), 7-21.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2001). Programas Institucionales de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior (Segunda Edición). México, D.F.: ANUIES.
Bedy, L. (1999). Mentoring in medicine, architecture, and teaching. Thesis PhD. Syracuse University.
Bey, T. (1995). Mentorships. Education & Urban Society, 28(1), 11-19.
Canales Rodríguez, E (2003) El perfil del tutor académico. Universidad Autónoma de Tlaxcla y Universidad Autónoma de Hidalgo, México. Disponible en: http://148.213.1.36/Documentos/Encuentro/PDF/116.pdf
Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias: ¿cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 12(1), 13.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
De La Cruz, G., García, T. y Abreu, L. F. (2006). Modelo integrador de la tutoría: de la dirección de tesis a la sociedad del conocimiento. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(31), 1363-1388.
Elgegren, J. (2022). La tutoría universitaria en el proceso formativo profesional. Revista EDUCA UMCH, (20), 218-233. https://doi.org/10.35756/educaumch.202220.246
Fresan, Magdalena y Alejandra Romo (2011), Programas institucionales de tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior , México, ANUIES .
García, B., Ponce, S., et al (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151), 104-122.
García Cabrero, B., Ponce Ceballos, S., García Vigil, M. H., Caso Niebla, J., Morales Garduño, C., Martínez Soto, Y., … Aceves Villanueva, Y. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151), 104–122. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54918
García, R., Cuevas, O., Vales, J. y Cruz, I. (2012). Impacto del Programa de Tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 106-121.
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
González-Benito, A. (2022). La tutoría en el contexto escolar europeo. Universidad de Educación a Distancia (UNED). Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 57, 71-85.
González-Benito, A. (2022). La tutoría en el contexto escolar europeo. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 57, 71-85. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.05
González, J., & Ledezma F., M. A. (2009). La orientación en América Latina. Consideraciones generales acerca de los criterios de coherencia, cooperación y calidad. Orientación y Sociedad, 9, 1-15.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw-Hill Education.
Lara, B. (Coord.). (2009). La tutoría académica en educación superior: modelos, programas y aportes. México: Unidad Editorial del CUCS. Universidad de Guadalajara.
Lobato, C. E Ilvento, M.C. (2013). La Orientación y Tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria. REDU. Número monográfico dedicado a Tutoría y Sistemas de orientación y apoyo a los estudiantes, Vol.11 (2) Mayo-Agosto. pp. 17-25. Recuperado el (fecha de consulta) en http://www.red-u.net/
Narro, J., y Arredondo, M. (2013). La tutoría: Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132-151.
Obaya V., Adolfo y Vargas R., Yolanda Marina. La tutoría en la educación superior. Educ. quím [https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-893X2014000400012&script=sci_abstract]. 2014, vol.25, n.4, pp.478-487.
Oviedo, G. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. Revista de Estudios Sociales, (18), 89-96.
Peyton, A., Morton, M., Perkins, M., & Dougherty, L. M. (2001). Mentoring in gerontology education: New graduate student perspectives. Educational Gerontology, 27(5), 347-359.
R Core Team (2021). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
Rubio, P., y Martínez, J. (2012). La acción tutorial desde la perspectiva de los alumnos de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Perfiles Educativos, 34(138), 28-45.
Stones, E., & Gilroy, P. (2001). Divine intervention. Journal of Education for Teaching, 27(1), 5-6.
Tentoni, S. (1995). The mentoring of counseling students: A concept in search of a paradigm. Counselor Education and Supervision, 35(1), 32-42.
Universidad César Vallejo. (2020). Mallas curriculares 2020 [Brochure digital]. Sitio web de la Universidad César Vallejo.
Van Veen, D., Martínez, M. A., & Sauleda, N. (1997). Los modelos de tutoría: un escenario necesario para la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (28), 119-130.
Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.
Venegas-Ramos, L., y Gairín, J. (2020). Aproximación al estado de la acción tutorial en universidades chilenas. Perfiles Educativos, 42(167), 103-118. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59002
Vercher-Ferrándiz, M. (2016). La competencia social de la comunicación tutor-alumno como éxito en la formación on-line: un estudio prospectivo con métodos mixtos. XII Congreso Español de Sociología.
Yana-Salluca, Marisol et al. Tutoría y desempeño académico en estudiantes universitarios. Horizontes Rev. Inv. Cs. Edu. [online]. 2024, vol.8, n.32, pp.80-92. Epub Jan 10, 2024. ISSN 2616-7964. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.706.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvia Lucía Anita Valdez Delgado, Armando Edwin Díaz Barba, Rino Nicanor Sotomayor Ruiz, Raúl Delgado Arenas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.