El lector adolescente en Los inocentes de Oswaldo Reynoso

Authors

  • Claudia Aréstegui Buscaglia Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v17i2.2042

Keywords:

urban realism, adolescence, children’s literature

Abstract

Los inocentes is an urban realism storybook published in 1961. It focuses on five teenage members of a «collera». This article is based on the question of what the teenage reader is like and how he/she is reflected in the work in question, and it is hypothesized that he/she does so through the particularities of Reynoso’s literary language, as well as in the deepening of the problems of adolescence and the search for masculine identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arizpe, E. (2019). La recepción de la LIJ en sus lectores. LIJ Ibero. Revista de Literatura Infantil y Juvenil Contemporánea, 8, 41-59. https://doi.org/10.48102/lijibero.8.202.

Carrión, J. (1 de octubre de 2017). La segunda obra maestra de Ricardo Piglia. The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2017/10/01/espanol/america-latina/la-segunda-obra-maestra-de-ricardo-piglia.html

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. (2da. Edic.). Editorial Síntesis.

Cervera, J. (1992). Teoría de la literatura infantil. Mensajero.

Culler, J. (2004). Breve introducción a la teoría literaria. (2da. Edic.). Crítica.

Doležel, L. (1988). Mímesis y mundos posibles. Universidad de Toronto.

Eco, U. (1993). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto literario. Editorial Lumen.

Eslava, J. (2005). Unas cebadas con Oswaldo Reynoso. Viejo león en su guarida. Un vicio absurdo 1(1) pp. 55-60.

Eslava, J. (2008). Adolescentes en la ciudad. Una visión de la narrativa peruana del siglo XX. Fondo editorial UCSS.

Eslava, J. (2017). Paisaje de la mañana. Esbozo para un curso de literatura infantil peruana. Universidad de Lima.

Hernández, L. (2011). Adolescencia: ¿Adolecer es padecer? Salus 15(2). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-71382011000200003&lng=es&tlng=es.

Izquierdo Ríos, F. (1969). La literatura infantil en el Perú. Casa de la Cultura del Perú.

Jauss, H.R. (1989). “El lector como instancia de una nueva historia de la literatura” en Rainer Warning (ed.) Estética de la recepción. Visor.

Jean Genet (29 de mayo de 2023). En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Jean_Genet&oldid=151504014.

Petrini, E. (1981). Estudio crítico de la literatura juvenil. Biblioteca de Edvcación y Ciencias Sociales RIALP.

Placencia, S. (2022). Cuando Arguedas elogió “Los inocentes” de Oswaldo Reynoso. El Perfil. Recuperado de https://elperfil.pe/cultura/cuando-arguedas-elogio-los-inocentes-de-oswaldo-reynoso/.

Portilla, L. (2016). Los Inocentes y en Octubre no hay Milagros: La Visión Idiomática de Oswaldo Reynoso. Acta Herediana, 58, 33-46. https://doi.org/10.20453/ah.v58i0.2907

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española (23.ª ed.).

Reynoso, O. (s.f.). Los inocentes. Editorial San Marcos.

Rodríguez, J. (2012). La Lima alucinada de Oswaldo Reynoso en Los inocentes. Ínsula Barataria 10(13) pp. 35-44.

Rodríguez, J. (2013). Pilares de literatura infantil y juvenil en Perú. En Robledo, B. (coord.). Hitos de la literatura infantil y juvenil iberoamericana. Banco de la República. Biblioteca Luis Ángel Arango. Fundación SM.

Schon, I. y Corona, S. (1996). Introducción a la literatura infantil y juvenil. International Reading Association.

Soriano, M. (2001). La literatura para niños y jóvenes. Guía de exploración de sus grandes temas. Ediciones Colihue.

Vásquez, M. (2002). Fundamentos teóricos para una interpretación crítica de la literatura infantil. Revista Comunicación 12(2). https://www.redalyc.org/pdf/166/16612209.pdf

Published

2023-12-30

How to Cite

Aréstegui Buscaglia, C. (2023). El lector adolescente en Los inocentes de Oswaldo Reynoso. Tierra Nuestra, 17(2), 132-144. https://doi.org/10.21704/rtn.v17i2.2042