Design of a Quality Management System for the Paper Mill Don Bosco, Nuevo Chimbote, Áncash - Perú

Authors

  • Melina Díaz-Batalla Facultad de Ciencias Forestales, Universidad Nacional Agraria La Molina (UNALM), Av. La Molina s/n, La Molina, Lima, Perú.
  • Úrsula Talavera-Ponce Facultad de Ciencias Forestales, Universidad Nacional Agraria La Molina (UNALM), Av. La Molina s/n, La Molina, Lima, Perú.
  • Héctor E. Gonzáles-Mora Facultad de Ciencias Forestales, Universidad Nacional Agraria La Molina (UNALM), Av. La Molina s/n, La Molina, Lima, Perú.
  • Erik P. Rojas-Arias Facultad de Ciencias Forestales, Universidad Nacional Agraria La Molina (UNALM), Av. La Molina s/n, La Molina, Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.21704/rfp.v37i1.1595

Abstract

The present paper is about a non-experimental research work that was developed in the Don Bosco Paper Mill, a company dedicated to the elaboration of handmade paper products with cotton fiber that seeks to position itself in the national and foreign market with a high-quality product. Thus, to improve competitiveness and ensure the quality of its products, it was proposed to design a Quality Management System (QMS) based on ISO 9001: 2008. To this end, as a starting point, a strategic analysis was prepared to determine the mission, vision, values, and a SWOT analysis. Then, a diag­nosis of the company was carried out according to the requirements demanded by ISO 9001:2008, through a checklist. The Quality Cost Survey of the Mexican Institute of Quality Control (IMEC­CA) was also applied. The results of the diagnosis showed that improvements were required from the organization of support to the assurance of its procedures. According to the ISO 9001:2008 standards, the QMS found was deficient, with 44.58% compliance. For its part, the IMECCA survey indicated that in Don Bosco Paper Mill 11.8% of its sales represent quality costs, specifically in the evaluation and correction of defects. Based on these results, a QMS was designed for the Don Bo­sco Bin. To this end, it was proposed to reorganize the company into six areas, seven responsible, a Management Committee for the management of the Paper Mill and a Director for decision-making involving important expenses. Finally, the investment budget for the implementation of the QMS in S/. 18616. 13.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación de Artesanos Don Bosco. 2022. Taller de Papel (en línea). Consultado el 26 jun. 2022. Disponible en https://www.artesanos¬donbosco.org/especialidades/taller-de-papel/.

Asunción, J. 2001. El papel: técnicas y métodos tradicionales de elaboración. Barcelona, Es¬paña, Ed. Parramón S.A. 160 p.

De la Cruz, C; Vásquez, E; Velarde, S. 2001. Es¬tudio de Prefactibilidad para la elaboración y comercialización de tarjetas de papel manual de totora en el mercado de Lima Metropol¬itana. Lima, Perú. Trabajo no experimental para el Ciclo Optativo de Profesionalización en Gestión Agrícola Empresarial de la Universi¬dad Nacional Agraria La Molina.

ILO (Oficina Internacional de Trabajo). 1985. Small scale paper making. Ginebra, Suiza, Ed. ILO publicaciones. 170 p. Manual Técnico N° 8.

IMECCA. 1994. Revista del XVIII Congreso Latinoamericano de Calidad. Instituto Mexica¬no de la Calidad: Encuesta para estimar el nivel de costos de la calidad de una empresa. México D.F. 7 p.

ISO (International Organization for Standar¬dization). 2005. Sistemas de Gestión de la Ca¬lidad - Conceptos y Vocabularios. Norma ISO 9000-2005. Lima, Perú. 14 p.

ISO (International Organization for Standard¬ization). 2008. Sistemas de Gestión de Calidad - Requisitos del Sistema de Gestión de la Cali¬dad. Norma ISO 9001-2008. Lima, Perú.

Juran, J; Blanton, A. 2001. Manual de Calidad de Juran. v. 3. 5 ed. España, Editorial McGraw¬-Hill.

López, S. 2006. Implantación de un Sistema de Calidad: Los Diferentes Sistemas de Cali¬dad existentes en la Organización. España, Ed. Ideaspropias. 176 p.

MINCETUR. 2019. Certificación de la calidad de Productos de Artesanía (en línea). Con¬sultado el 26 jun. 2022. Disponible en https:// www.gob.pe/institucion/mincetur/informes¬-publicaciones/368462-certificacion-de-la-ca¬lidad-de-productos-de-artesania.

Pola, A; Palom, S. 1997. ISO 9000 y las Audi¬torías de la calidad. Editorial Gestión y planifi¬cación Integral S.A. Madrid-España. 149 p.

Saloner, G; Shepard, A; Podolny, J. 2005. Admi¬nistración estratégica. México, Limusa Wiley. 441 p.

Sánchez Huerta, D. 2020. Análisis Foda o DAFO. Bubok Publishing S.L. 206 p.

Senlle, A; Stoll, G. 1994. Calidad Total y Norma¬lización: ISO 9000 las normas para la calidad en la práctica. España, Ed Gestión 2000. 182 p.

Valencia, R.; Párraga, M. 2013. Sistema ISO 9001:2008. Experiencia de implementación en una pyme de confección de ropa industrial en el Perú, con énfasis en producción. Revista de la Facultad de Ingeniería Industrial 16(1): 9-16.

Downloads

Published

2022-07-27

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Díaz-Batalla, M. ., Talavera-Ponce, Úrsula ., Gonzáles-Mora, H. E. ., & Rojas-Arias, E. P. . (2022). Design of a Quality Management System for the Paper Mill Don Bosco, Nuevo Chimbote, Áncash - Perú. Revista Forestal Del Perú, 37(1), 78-90. https://doi.org/10.21704/rfp.v37i1.1595