Young students at risk: a quantitative report on how social media addiction may relate to state-trait anxiety in higher education students

Authors

  • Sarma La Rosa Roca Universidad Nacional Agraria La Molina, Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v17i2.2037

Keywords:

addiction, social networks, state anxiety, trait anxiety

Abstract

Currently, the apparent response to various events in young students is through the use of platforms and social networks, thus constituting an ephemeral phenomenon of reality. The objective of the present study was to find the relationship between the variables addiction to social networks and state anxiety, and trait anxiety, in addition, evaluate the levels between their dimensions and analyze the differences according to age and sex in higher education students of a public artistic training school in Ayacucho. The research had a non-experimental quantitative approach and correlational design. Through the survey, the questionnaires: Addiction to Social Networks (ARS) and the State-Trait Anxiety Self-Assessment Inventory (IDARE) were administered to a census sample of 112 students. As results, a highly significant positive association was found between the ARS and the levels of state anxiety and trait anxiety. The ARS with its three dimensions with state anxiety and trait anxiety reached medium levels without significant differences depending on gender and age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvino, C. (2021). Estadísticas de la situación digital de Perú en el 2020 – 2021 Branch. https://branch.com.co/marketing-digital/estadisticas-de-la-situacion-digital-de-peru-en-el-2020-2021/

American Psychological Association (2017, 3 de mayo) Más allá de la preocupación. https://www.apa.org/topics/anxiety/preocupacion#:~:text=La%20ansiedad%20es%20una%20reacci%C3%B3n,con%20el%20paso%20del%20tiempo

Andreassen, C. (2015). Adicción a sitios de redes sociales en línea: una revisión completa. Informes actuales sobre adicciones, (2),175-184. https://doi.org/10.1007/s40429-015-0056-9

Araujo, E. D. (2016). Indicadores de adicción a las redes sociales en universitarios de Lima. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(2), 48-58. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.10.494

Armaza, J. F. (2023). El riesgo del uso excesivo de las redes sociales en los estudiantes de Latinoamérica. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.5241

Cardona-Arias, J. A. (2015). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Perspectivas en Psicología, 11(1), 79-89.

Castillo, H. (2021, 10 de junio). Minsa alerta que el 52.2% de limeños sufre de estrés provocado por el covid-19. Diario Oficial El Peruano.https://elperuano.pe/noticia/122420-minsa-alerta-que-el-522-de-limenos-sufre-de-estres-provocado-por-el-covid-19

Clemente, L. A., Guzmán, I., & Salas, E. (2018). Adicción a redes sociales e impulsividad en universitarios de Cusco. Revista de Psicología, 8(1), 13-37.

Diario Oficial El Peruano (2023, 12 de mayo). Minsa: problemas de salud mental se incrementaron hasta en 64 % en regiones afectadas por lluvias. https://www.elperuano.pe/noticia/212548-minsa-problemas-de-salud-mental-se-incrementaron-hasta-en-64-en-regiones-afectadas-por-lluvias

Echeburúa, E., & Corral, P. (1994). Adicciones psicológicas: más allá de la metáfora. Revista Clínica y Salud, 5(3), 251-258. ISSN:1130-5274.

Escurra, M., & Salas. E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). Revista de Psicología, 20(1), pp. 73-91. ISSN: 1729-4827

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF, 2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-j%C3%B3venes

Garcés, J., & Ramos, M. Á. (2012). Jóvenes consumidores y redes sociales en Castilla- La Mancha. http://www.portaljovenclm.com/documentos/noticias/3069/JovenesConsumido resyRedesSocialesenCLM.pdf

García-Galera, M., Hoyo-Hurtado, M., & Fernández-Muñoz, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la red: el papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar, 21(43), 35-43. https://doi.org/10.3916/C43-2014-03.

Guil, R., Gómez-Molinero, R., Merchan-Clavellino, A., Gil-Olarte, P., & Zayas, A. (2019, 15 de marzo). Facing Anxiety, Growing Up. Trait Emotional Intelligence as a Mediator of the Relationship between Self-Esteem and University Anxiety. Frontiers in Psychology, 10, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00567

Hayes, B. (1999). Como medir la satisfacción del cliente: Diseño de encuetas, uso y métodos de análisis estadístico. (2a ed.). Oxford. https://www.casadellibro.com/libro-como-medir-la-satisfaccion-del-clientediseno-de-encuestas-uso-y-metodos-de-analisis-estadistico-2- ed/9789706134516/757898

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a ed.). Mc Graw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/Investigacion.pd

Ipsos Perú. (2021, 28 de octubre). Redes sociales 2021 [Infografías Ipsos]. https://bit.ly/3BAiUpQ

Instituto Nacional de Estadística e Informática (2022, 24 de enero). Se incrementó población que utiliza internet a diario [Internet]. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/noticias/nota-de-prensa-no-044-2021-inei.pdf.

Jabalera, P., Morey, M., Rodríguez, A., & Sánchez, A. (2012). Las redes sociales influyen en el comportamiento de los universitarios. Revista electrónica de investigación docencia creativa, 1, 88-94. DOI: 10.30827/Digibug.21966

Maia, B. R., & Dias P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitarios: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, (37), 1-8. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067

Méndez-Sánchez, M. P., Peñaloza-Gómez, R., & García-Méndez, M. (2021). Relaciones interpersonales en medios virtuales, personalidad y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. Health and Addictions / Salud y Drogas, 21(2), 29-43. https://doi.org/10.21134/haaj.v21i2.537

Ministerio de Salud del Perú. (Minsa, 2020). Reporte del aplicativo INFOSALUD. http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/5092.pdf

Moreno, M. (2021, enero). Informe Digital 2021 de We Are Social y Hootsuite. Trece Bits. https://www.hootsuite.com/es/recursos/tendencias-digitales-2021

Nieto, M. (2021, 20 de junio). La ansiedad rompe la vida de niños y jóvenes. El País. https://elpais.com/sociedad/2021-06-21/la-ansiedad-rompe-la-vida-de-ninos-y-jovenes.html#?prm=copy_link

Nizama, V. (2021, 05 de marzo). Covid-19 en el Perú: aumentan casos de ansiedad y depresión. En USIL (2021). https://www.usil.edu.pe/noticias/covid-19-en-el-peru-aumentan-casos-de-ansiedad-y-depresion

Ochoa, F. Z., & Barragán, M. (2022). El uso en exceso de las redes sociales en medio de la pandemia. Academo, 9(1), 85-92. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.8

Olaechea, D. (2021). Propiedades psicométricas del inventario de ansiedad: rasgo – estado en adultos jóvenes. [Tesis de pregrado, Universidad Científica del Sur]. Repositorio de la Universidad Científica del Sur. https://repositorio.cientifica.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12805/1872/T L-Olaechea%20D.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO, 2023). Resumen del Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2023. Tecnología en la educación: ¿Una herramienta en los términos de quién? https://doi.org/10.54676/BSEH4562

Portillo-Reyes, V., Ávila-Amaya, J. A., & Capps, J. W. (2021). Relación del uso de redes sociales con la autoestima y la ansiedad en estudiantes universitarios. Enseñanza e investigación en Psicología, 3(1), 139-149. https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/182/117

Quevedo, C. A., & Ponce, R. (2023). Adicción a las redes sociales y estado de ánimo en estudiantes universitarios. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2). https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.763

Ries, F., Castañeda, C., Campos, M., & Del Castillo, O. (2012). Relaciones entre ansiedad-rasgo y ansiedad-estado en competiciones deportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 9-16. https://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v12n2/articulo01.pdf

Rojas, W. (2020). Ansiedad y estrés académico en estudiantes del primer año de una escuela superior de formación artística pública Ayacucho, 2020. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/55696?show=full

Rojas, J. (2019). Riesgo de adicción a las redes sociales en los adolescentes de 4to y 5to de secundaria de la I.E.P Gustavo Adolfo Bécquer Villa María del Triunfo [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Agustín]. Repositorio de la Universidad Nacional de San Agustín. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/6785.

Samamé, C., Nuntón, C., & Espinoza, N.P. (2023). Adicción a las redes sociales y soledad en estudiantes universitarios limeños. Tzhoecoen, 15(1), 33-45. https://doi.org/10.26495/tzh.v15i1.2453

Sánchez-Carlessi, H. H., Yarlequé-Chocas, L. A., Javier-Alva. L., Nuñez, E. R., Arenas-Iparraguirre, C., Matalinares-Calvet, M. L., Gutiérrez-Santayana, E., Egoavil-Medina, I., Solis-Quispe, J., & Fernandez-Figueroa, C. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación vivencial en universitarios peruanos en cuarentena por COVID-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana de la Universidad Ricardo Palma, 21(2), 346-353. https://dx.doi 10.25176/RFMH.v21i2.3654

Spielberger, C. D. (1966). Theory and Research on Anxiety. En C. D. Spielberger (Ed.) Anxiety and Behavior, 3-20. New York, Academic Press.

Spielberger, C. (1972). Anxiety as an emotional state. En C.D. Spielberger (Ed.), Anxiety Behavior. New York: Academic Press.

Tasa de penetración de redes sociales en América Latina y el Caribe (2021, julio). Statista. https://es.statista.com/estadisticas/1073796/alcance-redes-sociales-america-latina/

Trinidad, L., & Varillas, G. (2021). Adicción a redes sociales y ansiedad estado – rasgo en estudiantes de secundaria del colegio privado Nikola Tesla, Huacho 2021. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/65398

Vannucci, A., Flannery, K., & Ohannessian, Ch. (2017). Social media use and anxiety in emerging adults. Journal of Affective Disorders, 207(1), 163- 166. https://doi.org/10.1016/j.jad.2016.08.040

Vieira, C.M., Manzanares, E.L., & Salas-Blas, E. (2022). Adicción a las redes sociales y soledad en estudiantes universitarios limeños. Información psicológica, 123, 2-14. doi:dx.medra.org/10.14635/IPSIC.1926

Published

2023-12-30

How to Cite

La Rosa Roca, S. . (2023). Young students at risk: a quantitative report on how social media addiction may relate to state-trait anxiety in higher education students. Tierra Nuestra, 17(2), 157-170. https://doi.org/10.21704/rtn.v17i2.2037

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>