Proposal of a structural equations model that explains academic performance in the General Statistics course of the National Agrarian University La Molina

Authors

  • Rolando Jesús Salazar Vega Universidad Nacional Agraria La Molina, Lima, Perú.
  • Fernando René Rosas Villena Universidad Nacional Agraria La Molina, Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v17i2.2043

Keywords:

academic performance, teaching performance, academic self-concept, past performance, structural equation model

Abstract

The general objective of the research is to validate the fit of a proposed structural equation model explaining the academic performance of students in the UNALM General Statistics course in the 2023-I semester, using the multivariate statistical technique of structural equation modeling. The factors were considered: Academic performance, past performance, motivation, teaching performance and academic self-concept. The research is quantitative in scope, applied, at a correlational-causal level and with a non-experimental, cross-sectional design. The sample was 208 students who took the General Statistics course in the 2023-I semester. The research concludes that the proposed model presents a good fit, that the past performance factor exerts a significant influence on academic performance, that the factors motivation, teaching performance and academic self-concept do not have a significant influence on academic performance and that the performance factor teaching is a factor that exerts a significant influence on motivation and academic self-concept.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, W. (2019). El desempeño docente y la motivación académica en los estudiantes de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas 2018 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Archivo digital. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/31256/Acu%C3%B1a_GWN.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Albán,J., & Calero, J.(2017). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Revista Conrado, 13(58), 213-220. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/498/532/0

Barrera, J., Gonzalo, K., & Zenteno, E. (2019). Desempeño docente y rendimiento académico en los estudiantes de la Universidad Nacional Daniel Alcides [Tesis de maestría, Universidad Continental]. Archivo digital. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/7219/3/IV_PG_MEMDES_TE_Barrera_Gonzalo_Zenteno_2019.pdf

Durán, C., Casadiegos, M., & Carrascal, A. (2021). Motivación en estudiantes universitarios como factor generador de la calidad en educativa. Revista Boletín Redipe, 10(13), 443–454. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i13.1758

Gamboa, J., & Zuñiga, A.(2021). Modelos de minería de datos aplicados al rendimiento académico universitario: Educación virtual durante pandemia COVID-19. Tierra Nuestra. 15(1), 18-28. http://dx.doi.org/10.21704/rtn.v15i1.1812

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf

Garbanzo, G. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1409-42582013000300004

García, F., & Musitu, G.(2001). Autoconcepto Forma 5. TEA ediciones

Germania, B., Martínez, J., Barreno, S., & Haro, O.(2021). Factores asociados al rendimiento académico: Un estudio de caso. Revista Educare,23(3) http://portal.amelica.org/ameli/journal/375/3752842004/html/

Hernández. E., & Arreola, G. (2021). El rendimiento académico y su relación con algunos factores asociados al aprendizaje en alumnos de educación superior. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/RendimientoAcademico.pdf

Muelas, P. (2013).Influencia de la variable de personalidad en el rendimiento académico de los estudiantes cuando finalizan la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y comienzan Bachillerato. Historia y Comunicación Social,18, 115-126 https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44230/41792

Mora, R. (2015).Factores que intervienen en el rendimiento académico universitario: Un estudio de caso. Opción,31(6),1041-1063 https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571059.pdf

Rodríguez, M. (2007). Análisis multivariado del desempeño académico de estudiantes universitarios de Química [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Madrid] https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/1800/5491_rodriguez_ayan.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ryan, R., & Deci, E. (2000). La Teoría d la Autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social, y el bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. http://www.davidtrotzig.com/uploads/articulos/2000_ryandeci_spanishampsych.pdf

Sigüenza, R. (2021). El Desempeño docente: Bases Teóricas que fundamentan los Elementos Para su Evaluación. Revista Diálogo Interdisciplinario sobre Educación, 3(2), 126-137 https://revistas.ues.edu.sv/index.php/redised/article/download/2488/2484/6100

Vallerand, R., Pelletier, L.. & Blais, M. (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement,52 https://www.researchgate.net/publication/209836138_The_Academic_Motivation_Scale_A_Measure_of_Intrinsic_Extrinsic_and_Amotivation_in_Education

Vargas, & Mora-Esquivel. (2017). Tamaño de la muestra en modelos de ecuaciones estructurales con constructos latentes: Un método práctico. Revista actualidades investigativas en educación, 17(1) https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.27294

Wolf, E., Harrington, K., Clark, S., & Miller, M.(2013). Sample Size Requirements for Structural Equation Models: An Evaluation of Power, Bias, and Solution Propriety. Educational and psychological measurement, 76(6), 913–934. https://doi.org/10.1177/0013164413495237

Published

2023-12-30

How to Cite

Salazar Vega, R. J., & Rosas Villena, F. R. . (2023). Proposal of a structural equations model that explains academic performance in the General Statistics course of the National Agrarian University La Molina. Tierra Nuestra, 17(2), 196-207. https://doi.org/10.21704/rtn.v17i2.2043

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>