Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities

Authors

  • María Natalia Rebaza Wu Universidad Nacional del Callao, Perú.
  • Martha Yudy Mercado Gonzales Universidad Tecnológica del Perú.

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v15i2.1855

Keywords:

remote teaching, educational quality, peruvian university, higher education, strategies

Abstract

Faced with the risk of a possible contagion, generated by COVID -19, authorities around the world ordered the immediate and mandatory closure of colleges and universities and the transfer of face-to-face teaching to emergency remote mode in almost the entire world. However, despite the uncertainty and challenge that this measure could have been, the virtualization of education allowed collaborative work and the exchange of ideas, knowledge, and strategies between diverse educational institutions. In this sense, the article proposes reflexive proposals in relation to how virtual teaching should be approached. These measures emphasize the necessary work of tutoring and accompaniment of the teacher, the need to use interactive strategies, empathy, emotional development, the promotion of values, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino, O.F.; Zuta, P.M.; Cao, E.R. Remote Teaching in Professor Training: Three Latin American Experiences inTimes of COVID-19 Pandemic. Education Sciences. 11 (12), 1-26. https://doi.org/10.3390/ educsci11120818

BID. (2020). La educación superior en tiempos de COVID-19. Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de las Universidades Líderes de América Latina. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-superior-en-tiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-con-Rectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf

Cabrerizo, P. (2020). ¿Por qué es importante la empatía docente en la crisis actual? [seminario Web]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. https://youtu.be/P2Dqji79a2U

Callali Pimentel, A. (2014). Sistematicidad y dinámica del discurso pedagógico de José María Arguedas en el marco de la educación peruana. Educación, 23(45), 107-124. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/10523

Carrera Farran, F. & Coiduras Rodríguez, J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 10(2). https://www.researchgate.net/publication/321737371_Identificacion_de_la_competencia_digital_del_profesor_universitario_un_estudio_exploratorio_en_el_ambito_de_las_Ciencias_Sociales

Davis, L., Sun, Q., Lone, T., Levi, A., & Xu, P. (2022). In the Storm of COVID-19: College Students' Perceived Challenges With Virtual Learning. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(1), 66-82.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Fondo editorial de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. (2020). Walter Peñaloza Ramella. Vigencia de su enfoque educativo. Lima. http://www.une.edu.pe/uneweb/wp-content/uploads/2021/04/Libro-Walter-Pe%C3%B1aloza-Ramella.pdf

García Lausín, F. (2020) Primer Foro Virtual de Rectores de Educación Superior en torno al COVID-19. [foro virtual]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1384&v=uLKbMslbDTQ&feature= emb_logo

Gallegos, A. (2017). Educación superior y licenciamiento: El caso de las universidades del Perú. Espacios. 38 (60). https://www.revistaespacios.com/a17v38n60/a17v38n60p35.pdf

Giannini, S. (2020) Primer Foro Virtual de Rectores de Educación Superior en torno al COVID-19. [foro virtual]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1384&v=uLKbMslbDTQ&feature= emb_logo

Gómez López, R. (2002). Análisis de los métodos didácticos en la enseñanza. Publicaciones.32.https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/2334/2495.

Gorodokin, I. (2006). La Formación Docente y su relación con la Epistemología. Revista

Iberoamericana de Educación.37(5), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3752691

Guasch, T. & Espassa, A. (2020). Sácale el máximo provecho al feedback. [seminario Web] Universidad Oberta de Catalunya https://youtu.be/L4XHngV8bj4

Hadjeris, F. (2021). Revisiting sustainable development Goal 4 in the context of COVID‐19 Pandemic: A case study of online teaching in Algerian higher education institutions. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 160-168. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hbe2.245

Internacional de la Educación. (2017). Guía de indicadores para el ODS 4. ISBN. 978-92-95109-33-9.

https://download.ei-ie.org/Docs/WebDepot/2017_SDGs_Toolkit_esp_v1.1.pdf

Ley N°30220. Ley Universitaria. (9 de julio de 2014). https://www.sunedu.gob.pe/nueva-ley-universitaria-30220-2014/

Martínez, P. (2020). Educación Universitaria y los Retos del Proceso Peruano. [seminario Web]. Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria [Sunedu].https://youtu.be/Sz1fAxfaDCc

Medina Zuta, P. (2020). Educación Superior Remota: Procesos Pedagógicos Sincrónicos y Asincrónicos. [seminario Web]. Universidad San Ignacio de Loyola USIL. https://zoom.us/rec/play/7sd_JLitrz43HNOXsgSDBvEoW9W0KKOs23Ad__EFzUjgUiIKMQevNORGM-AvioWNyeZR6ZSUJtjc4LDP

Méndez, C. (2020). Educación Universitaria y los Retos del Proceso Peruano. [seminario Web] SUNEDU. https://youtu.be/Sz1fAxfaDCc

Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Ministerio de Educación de Colombia. (27 de mayo de 2020). II Foro Internacional sobre el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior [Video]. You tube. https://www.youtube.com/watch?v=WyTEk8BkUDk

Montse, G. (2020) La colaboración en red para docentes y para estudiantes. [seminario Web] Universidad Oberta de Catalunya. https://youtu.be/Nyc1NTaIMyA

Moreno, R. (2020). Seminario Web regional n°11 (a. Latina): COVID-19 y la Educación Superior. Impacto y recomendaciones. UNESCO.IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/06/seminario-web-regional-no11-el-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Mori, J. (2020). Educación Universitaria y los Retos del Proceso Peruano. [Webinar]. SUNEDU. https://youtu.be/Sz1fAxfaDCc

Ñaupas, H. (2014). Vigencia y aportes del pensamiento del Amauta Walter Peñaloza a la educación del Perú y América Latina. Pacarina del Sur. Revista de Pensamiento Crítico Latinoamericano. http://pacarinadelsur.com/dossier-11/933-vigencia-y-aportes-del-pensamiento-del-amauta-walter-penaloza-a-la-educacion-del-peru-y-america-latina

Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. (10 de febrero de 2020). Estudio: Uso de las tecnologías digitales para el proceso de enseñanza- aprendizaje en Latinoamérica. https://observatorio.tec.mx/edu-news/encuesta-uso-de- las-tic-en-latinoamerica

OEI. (2020) Guía Iberoamericana para la evaluación de la calidad de la educación a distancia. https://www.oei.es/Ciencia/Noticia/la-oei-elabora-la-primera-guia-de-calidad-iberoamericana-educacion-a-distancia

Resolución del Consejo Directivo N°039-2020-SUNEDU-CD. El Peruano. Lima, Perú,27 de marzo de 2020. https://intranet.sunedu.gob.pe/documentos/directorios/346/rcd-039-2020.pdf

Sancho Gil, J., Ornellas, A. y Arrazola Carballo, J. (2018). La situación cambiante de la universidad en la era digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(2), pp. 31-49. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20673.

Sangra, A. (2020) Enseñar y aprender online: superando la distancia social. [Webinar] Universidad Oberta de Catalunya. https://youtu.be/PLdsALbmTlg

SUNEDU. Normas legales. Domingo 29 de marzo de 2020. El peruano. Resolución del Consejo Directivo N° 039-2020-SUNEDU-CD

UNESCO. (2018). Guía Abreviada de Indicadores de Educación para el ODS 4. Instituto de Estadística de la UNESCO. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/quick-guide-education-indicators-sdg4-2018-sp.pdf

Vegas, M. (2020). ¿Por qué es importante la empatía docente en la crisis actual? [Webinar]. UNESCO. https://youtu.be/P2Dqji79a2U

Wang, L. (2022). Learning Attitudes Towards and Learning Experiences in Online Teaching During the Pandemic. Journal of Higher Education Theory and Practice. 22(2), 212-228.

Published

2021-12-30

How to Cite

Rebaza Wu, M. N. ., & Mercado Gonzales, M. Y. (2021). Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities . ierra uestra, 15(2), 69–79. https://doi.org/10.21704/rtn.v15i2.1855