Quality remote teaching: a challenge for Peruvian universities
DOI:
https://doi.org/10.21704/rtn.v15i2.1855Keywords:
remote teaching, educational quality, peruvian university, higher education, strategiesAbstract
Faced with the risk of a possible contagion, generated by COVID -19, authorities around the world ordered the immediate and mandatory closure of colleges and universities and the transfer of face-to-face teaching to emergency remote mode in almost the entire world. However, despite the uncertainty and challenge that this measure could have been, the virtualization of education allowed collaborative work and the exchange of ideas, knowledge, and strategies between diverse educational institutions. In this sense, the article proposes reflexive proposals in relation to how virtual teaching should be approached. These measures emphasize the necessary work of tutoring and accompaniment of the teacher, the need to use interactive strategies, empathy, emotional development, the promotion of values, among others.
Downloads
References
Aquino, O.F.; Zuta, P.M.; Cao, E.R. Remote Teaching in Professor Training: Three Latin American Experiences inTimes of COVID-19 Pandemic. Education Sciences. 11 (12), 1-26. https://doi.org/10.3390/ educsci11120818
BID. (2020). La educación superior en tiempos de COVID-19. Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de las Universidades Líderes de América Latina. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-superior-en-tiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-con-Rectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf
Cabrerizo, P. (2020). ¿Por qué es importante la empatía docente en la crisis actual? [seminario Web]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. https://youtu.be/P2Dqji79a2U
Callali Pimentel, A. (2014). Sistematicidad y dinámica del discurso pedagógico de José María Arguedas en el marco de la educación peruana. Educación, 23(45), 107-124. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/10523
Carrera Farran, F. & Coiduras Rodríguez, J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 10(2). https://www.researchgate.net/publication/321737371_Identificacion_de_la_competencia_digital_del_profesor_universitario_un_estudio_exploratorio_en_el_ambito_de_las_Ciencias_Sociales
Davis, L., Sun, Q., Lone, T., Levi, A., & Xu, P. (2022). In the Storm of COVID-19: College Students' Perceived Challenges With Virtual Learning. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(1), 66-82.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
Fondo editorial de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. (2020). Walter Peñaloza Ramella. Vigencia de su enfoque educativo. Lima. http://www.une.edu.pe/uneweb/wp-content/uploads/2021/04/Libro-Walter-Pe%C3%B1aloza-Ramella.pdf
García Lausín, F. (2020) Primer Foro Virtual de Rectores de Educación Superior en torno al COVID-19. [foro virtual]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1384&v=uLKbMslbDTQ&feature= emb_logo
Gallegos, A. (2017). Educación superior y licenciamiento: El caso de las universidades del Perú. Espacios. 38 (60). https://www.revistaespacios.com/a17v38n60/a17v38n60p35.pdf
Giannini, S. (2020) Primer Foro Virtual de Rectores de Educación Superior en torno al COVID-19. [foro virtual]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1384&v=uLKbMslbDTQ&feature= emb_logo
Gómez López, R. (2002). Análisis de los métodos didácticos en la enseñanza. Publicaciones.32.https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/2334/2495.
Gorodokin, I. (2006). La Formación Docente y su relación con la Epistemología. Revista
Iberoamericana de Educación.37(5), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3752691
Guasch, T. & Espassa, A. (2020). Sácale el máximo provecho al feedback. [seminario Web] Universidad Oberta de Catalunya https://youtu.be/L4XHngV8bj4
Hadjeris, F. (2021). Revisiting sustainable development Goal 4 in the context of COVID‐19 Pandemic: A case study of online teaching in Algerian higher education institutions. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 160-168. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hbe2.245
Internacional de la Educación. (2017). Guía de indicadores para el ODS 4. ISBN. 978-92-95109-33-9.
https://download.ei-ie.org/Docs/WebDepot/2017_SDGs_Toolkit_esp_v1.1.pdf
Ley N°30220. Ley Universitaria. (9 de julio de 2014). https://www.sunedu.gob.pe/nueva-ley-universitaria-30220-2014/
Martínez, P. (2020). Educación Universitaria y los Retos del Proceso Peruano. [seminario Web]. Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria [Sunedu].https://youtu.be/Sz1fAxfaDCc
Medina Zuta, P. (2020). Educación Superior Remota: Procesos Pedagógicos Sincrónicos y Asincrónicos. [seminario Web]. Universidad San Ignacio de Loyola USIL. https://zoom.us/rec/play/7sd_JLitrz43HNOXsgSDBvEoW9W0KKOs23Ad__EFzUjgUiIKMQevNORGM-AvioWNyeZR6ZSUJtjc4LDP
Méndez, C. (2020). Educación Universitaria y los Retos del Proceso Peruano. [seminario Web] SUNEDU. https://youtu.be/Sz1fAxfaDCc
Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Ministerio de Educación de Colombia. (27 de mayo de 2020). II Foro Internacional sobre el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior [Video]. You tube. https://www.youtube.com/watch?v=WyTEk8BkUDk
Montse, G. (2020) La colaboración en red para docentes y para estudiantes. [seminario Web] Universidad Oberta de Catalunya. https://youtu.be/Nyc1NTaIMyA
Moreno, R. (2020). Seminario Web regional n°11 (a. Latina): COVID-19 y la Educación Superior. Impacto y recomendaciones. UNESCO.IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/06/seminario-web-regional-no11-el-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/
Mori, J. (2020). Educación Universitaria y los Retos del Proceso Peruano. [Webinar]. SUNEDU. https://youtu.be/Sz1fAxfaDCc
Ñaupas, H. (2014). Vigencia y aportes del pensamiento del Amauta Walter Peñaloza a la educación del Perú y América Latina. Pacarina del Sur. Revista de Pensamiento Crítico Latinoamericano. http://pacarinadelsur.com/dossier-11/933-vigencia-y-aportes-del-pensamiento-del-amauta-walter-penaloza-a-la-educacion-del-peru-y-america-latina
Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. (10 de febrero de 2020). Estudio: Uso de las tecnologías digitales para el proceso de enseñanza- aprendizaje en Latinoamérica. https://observatorio.tec.mx/edu-news/encuesta-uso-de- las-tic-en-latinoamerica
OEI. (2020) Guía Iberoamericana para la evaluación de la calidad de la educación a distancia. https://www.oei.es/Ciencia/Noticia/la-oei-elabora-la-primera-guia-de-calidad-iberoamericana-educacion-a-distancia
Resolución del Consejo Directivo N°039-2020-SUNEDU-CD. El Peruano. Lima, Perú,27 de marzo de 2020. https://intranet.sunedu.gob.pe/documentos/directorios/346/rcd-039-2020.pdf
Sancho Gil, J., Ornellas, A. y Arrazola Carballo, J. (2018). La situación cambiante de la universidad en la era digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(2), pp. 31-49. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20673.
Sangra, A. (2020) Enseñar y aprender online: superando la distancia social. [Webinar] Universidad Oberta de Catalunya. https://youtu.be/PLdsALbmTlg
SUNEDU. Normas legales. Domingo 29 de marzo de 2020. El peruano. Resolución del Consejo Directivo N° 039-2020-SUNEDU-CD
UNESCO. (2018). Guía Abreviada de Indicadores de Educación para el ODS 4. Instituto de Estadística de la UNESCO. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/quick-guide-education-indicators-sdg4-2018-sp.pdf
Vegas, M. (2020). ¿Por qué es importante la empatía docente en la crisis actual? [Webinar]. UNESCO. https://youtu.be/P2Dqji79a2U
Wang, L. (2022). Learning Attitudes Towards and Learning Experiences in Online Teaching During the Pandemic. Journal of Higher Education Theory and Practice. 22(2), 212-228.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Natalia Rebaza Wu, Martha Yudy Mercado Gonzales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.