Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
DOI:
https://doi.org/10.21704/rtn.v16i2.1918Keywords:
cognitive processes, intention, gender, university student, solid wasteAbstract
The research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students from a public university, stratified into 97 women and 92 men. For inferential statistics, the normality test and simple linear regression analysis were used. The results indicate that there is a significant positive influence of cognitive processes on the intention to segregate. It was also evidenced that, although women show a greater influence, the difference with men is not significant. It is concluded that, although it is important to take into account the difference in the influence of the cognitive processes of women and men when designing segregation programs in universities; apparently, this difference between genders becomes less significant as people achieve more education.
Downloads
References
Aguilar, L. (2019). Género y cambio climático: retrospectiva y retos. UNED, 11 (1). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1659-42662019000100089&script=sci_arttext
Aguilar, M. (2006). Predicción de la conducta del reciclaje a partir de la teoría de la conducta planificada y desde el modelo del valor, normas y creencias hacia el medio ambiente [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/991/16135593.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Andina. (2018). Rellenos sanitarios: MINAM trabaja con 31 ciudades priorizadas para gestionar residuos. https://andina.pe/agencia/noticia-rellenos-sanitarios-minam-trabaja-31-ciudades- priorizadas-para-gestionar-residuos-725627.aspx
Banco Mundial. (20 de setiembre de 2018). Informe del Banco Mundial: Los desechos a nivel mundial crecerán un 70% para 2050, a menos que se adopten medidas urgentes. https://www.bancomundial.org/es/news/press- release/2018/09/20/global-waste-to-grow-by-70-percent-by-2050-unless-urgent- action-is-taken-world-bank-report
Castro, J. M., González, V. L., Sánchez, J. y Herrera, J. (2017). Estudio de los determinantes del comportamiento de reciclaje en los ejecutivos de Lima Metropolitana [Tesis de Maestría, Universidad ESAN]. https://repositorio.esan.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12640/1130/2017_MATP_15-2_17_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Díaz, G., Beerli, A. y Martín, J. (2004). El modelo de hábito de reciclado según el perfil sociodemográfico de los consumidores. Libro de Actas del XVI Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing: 191-207. http://www.epum2004.ua.es/aceptados/222.pdf
González, F. A. I. (2021). Desastres naturales y desarrollo humano: Una revisión de la literatura. Rev. Iberoam. Bioecon. Cambio Clim., 7(14), 1666–1675. https://doi.org/10.5377/ribcc.v7i14.12798
Huamaní Montesinos, C., Tudela Mamani, J. W. y Huamaní Peralta, A. (2020). Gestión de residuos sólidos de la ciudad de Juliaca - Puno - Perú. Revista de Investigaciones Altoandinas, 22(1), 106-115. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2020.541
Instituto Nacional de Calidad. (2ª ed.). (2019). Gestión de residuos sólidos: Código de colores para el almacenamiento de residuos sólidos. https://www.minam.gob.pe/gestion-de-residuos-solidos/norma-tecnica-peruana-de-colores-ntp-900-058-2019/
Instituto de investigación en Economía Aplicada, Universidad de Barcelona. (2019). “Who pollutes more? Gender differences in consumptions patterns”. https://www.ub.edu/irea/working_papers/2019/201906.pdf
Machicao Fonseca, R. (2015). Factores de personalidad y actitud hacia los residuos sólidos en estudiantes de una universidad particular de Lima - Perú. Revista Psicológica Herediana, 7(1-2). https://doi.org/10.20453/rph.v7i1-2.2260
Ministerio del ambiente. (17 de mayo de 2018). En el Perú solo se recicla el 1.9% del total de residuos sólidos re aprovechables. http://www.minam.gob.pe/notas-de-prensa/en-el-peru-solo-se-recicla-el-1-9-del- total-de-residuos-solidos-reaprovechables
Ministerio del ambiente. (2016). Aprende a prevenir los efectos del mercurio: Residuos y áreas verdes. Lima, Perú: MINAM.
Muñoz, K.T. y Bedoya, A. (2009). El papel de los residuos sólidos en la solución de problemas ambientales. Economía Autónoma, (3). https://econpapers.repec.org/article/erveaeaea/y_3a2009_3ai_3a3_3a2.htm
Naciones Unidas. (2021). La igualdad de género ante el cambio climático. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46996/S2100332_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Programa de Política y Gestión Ambiental de la Sociedad Peruana de Derecho Ambiental. (2009). Manual de Capacitación: Como cuidamos de nuestra tierra. 13 p. https://spda.org.pe/wpfb-file/20100115181242_-pdf/
Regalado Pezúa, O., Guerrero Medina, C. A. y Montalvo Corzo, R. F. (2017). Una aplicación de la teoría del comportamiento planificado al segmento masculino latinoamericano de productos de cuidado personal. Revista EAN, (83), 141-163. https://doi.org/10.21158/01208160.n83.2017.1821
Romeo Delgado, M., Yepes i Baldó, M., Berger, R. y Vidal Moranta, B. (2011). Impacto de las campañas de marketing ambiental: el modelo de las cuatro esferas. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones, (25), 149–164. https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/10603
Saza, A.F., Sierra, W. y Gómez, A. (2021). Comportamiento proambiental y conocimiento ambiental en universitarios: ¿el área de conocimiento hace la diferencia? CES Psicol, 14 (1), 64-84. http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v14n1/2011-3080-cesp-14-01-64.pdf
Solís-Salazar, M. (2015). Conductas ambientales de separación de desechos sólidos y ahorro de agua en la población de Costa Rica. Revista Costarricense De Psicología, 29(44), 19–34. http://www.rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/view/53
Stakeholders (2018). ¿Cuánto se ha avanzado en. las universidades el tema de reciclaje? https://stakeholders.com.pe/noticias-sh/cuanto-se-ha-avanzado-en-las-universidades-el-tema-de-reciclaje/
Universidad Nacional Agraria La Molina. (2016). Reglamento General de Gestión de Residuos Sólidos. Lima, Perú: UNALM. http://www.lamolina.edu.pe/Rectorado/secgeneral/archivos/RC-2016-0186.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.