The fiction leaked in Cesar Vallejo’s Wold Fables

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v18i1.2105

Keywords:

César Vallejo, Fabla salvaje, fiction, narrator, antithetical diction

Abstract

The objective of this article is to reveal how the use of a cultural discourse (with clear modernist roots) disturbs and punctures, at certain moments of the narrative, the coherent configuration of the fiction in Fabla Savage. In fact, if in most of the diegesis a pertinent narrative (with a direct and simple tone) is observed as a realistic, rural and Andean family conflict develops, it is disrupted when the heterodiegetic narrator suddenly incorporates some ostentatious statements. So this super-standard level diction dismantles the naturalness of the narrative statements to transform them into clearly artificial oratorical situations. And this narrative option allows the exhibitionism of a narrator who stands as if he were the main protagonist of the story told, thanks to his loudly Rubendarian eloquence. Regarding our theoretical framework, we work with the fictional proposals of Jesús G. Maestro and the narratological proposals on the category of the character of Gerard Genette. Well, with the support of these categories we allow ourselves a critical, appropriate reading of this first novel by César Vallejo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amores, M. (2019). Ficción literaria: de la intertextualidad ilimitada a la proteicidad textual. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (5), 9-24.

Blanco, D. (2004). Autor, enunciador, narrador. Lienzo, (25), 9-26. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/lienzo/article/view/1112/1065

Garrido, A. (1996). El texto narrativo. Madrid: Síntesis.

Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

González, A. (2010). Ribeyro: el arte de narrar y el placer de leer. Universidad de Lima, Fondo Editorial.

González, A, (2011). La obra narrativa de César Vallejo. Fondo Editorial de la Universidad de Ciencias y Humanidades.

Hopkins, E. (2020). Fabla modernista en Fabla salvaje de César Vallejo. LEJANA. Revista Crítica de Narrativa Breve, 13, 140-148.

Maestro, J. (2006). El concepto de ficción en la literatura (desde el materialismo filosófico como teoría literaria contemporánea). Mirabel Editorial.

Mazzotti, J. A. (2021). Fabla salvaje o el “otro yo” de la peruanidad. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana, VII(13), 189-207.

Mudarra, A. (2019). La figuración lírica como mecanismo de representación en

Fabla salvaje, de César Vallejo. ARCHIVO VALLEJO Revista de Investigación del Centro de Estudios Vallejianos, 2(3), 83-98.

Muñoz-Díaz, J. (julio-diciembre 2021). Entre lo gótico y lo pedagógico: la crisis de la masculinidad del cholo en Fabla salvaje. ARCHIVO VALLEJO Revista de Investigación del Centro de Estudios Vallejianos. 4(8), 59-82

Valenzuela, J. (2022) Subjetividad y animalidad en Fabla salvaje de César Vallejo. Anales de Literatura Hispanoamericana, 51, 149-157.

Vallejo, C. (2021). Fabla salvaje. Fondo Editorial de la Universidad César Vallejo.

Zavaleta, C. E. (1989). La prosa de César Vallejo. Fénix: Revista de la Biblioteca Nacional del Perú, 34-35, 169-179.

Published

2024-06-30

How to Cite

De la Sota Díaz, E. (2024). The fiction leaked in Cesar Vallejo’s Wold Fables. Tierra Nuestra, 18(1), 1-10. https://doi.org/10.21704/rtn.v18i1.2105