Nonverbal communication in remote education: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21704/rtn.v18i1.2145

Keywords:

Nonverbal communication, remote education, teaching-learning, higher education

Abstract

Education, in pandemic, underwent major transformations due to the rapid and unprepared move from face-to-face to remote teaching.  New forms of communication were required to maintain student interest, motivation and participation in class.  Therefore, the objective of the present research was to analyze the theoretical bases linked to nonverbal communication and remote education, based on a literature review, of 60 articles published in databases such as Scopus, Scielo, Dialnet, Google Scholar, conducted between the years 2020 and 2022, in the field of higher education, from which 26 were selected.  The results show the need for greater teacher knowledge of the various aspects of non-verbal communication, through the computer, to avoid behaviors that constitute barriers to the teaching-learning process. Among the main conclusions is that nonverbal communication has a great influence on the reception of the content, participation and involvement of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, A., Noli, A., Ortiz, M., Pérez, M., Rieble, S. y Camila, M. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Banco Interamericano de Desarrollo (BID).

Balladares, J. (2021). Perceptions towards Remote Learning and Blended Learning in Higher Education in the Covid-19 Pandemic: Case Study. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 11, 25–39. https://doi.org/10.6018/riite.489531

Benites, R. (2021). La educación superior universitaria en el Perú post-pandemia. [Documento de política pública].

Buitrago, E. (2021). Comunicación no verbal: las voces del cuerpo detrás de los cristales. Enunciación, 26(1), 57-73. 0000-0001-6607-9856

Cárdenas, M., Carranza, W., Plua, K., Solís, M., y Morales Torres, M. (2021). Virtual education in times of covid-19: an experience in the master of education. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 243-251. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n3/2218-3620-rus-13-03-243.pdf

Curbelo, Y., Sales, L. y Calzadilla, G. (2021). La comunicación no verbal en la formación del profesor de español-literatura. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 00003. 03 de noviembre de 2021.https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2827

Decreto Supremo N° 006-2020. (2020). Que aprueba los criterios para la focalización de las personas beneficiarias en el marco del Decreto Legislativo N° 1465. Diario Oficial El Peruano. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/616624-006-2020-minedu

Elgueta, M. (2020). ¿Hay alguien ahí? Interacciones pedagógicas con cámaras apagadas en tiempos de pandemia. Revista Pedagogía Universitaria Y Didáctica Del Derecho, 7(2), 1–8. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2020.60556

Ferreira, A. (2020). Estrategias de enseñanza en la virtualidad. Universidad Nacional de Río Cuarto.

Huamán, L., Torres, L., Amancio M., y Sánchez, S. (2021). Educación remota y desempeño docente en las instituciones educativas de Huancavelica en tiempos de COVID-19. Apuntes Universitarios, 11(3), 45–59.

Hodges, C. Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause.

Hurtado, F. (2020). Education in times of pandemic: the challenges of the school of the XXI century. Revista arbitrada del centro de investigación y estudios gerenciales, 44, 176-187.

Jacobo, G., Máynez, A. y Cavazos, J. (2021). Miedo al Covid, agotamiento y cinismo: su efecto en la intención de abandono universitario. European Journal of Education and Psychology, 14(1), 1–18. https://doi.org/10.32457/ejep.v14i1.1432

Linda, D. y Visvizi, A. (2021). Remote Learning in times of pandemic: issues, implications and best practice. Routledge.

Martínez, G. (2020). Recursos y herramientas comunicacionales ante los retos de la educación virtual. Correspondencias & análisis, 12, 11. https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.10

Mendoza, K., Villapudua, K., y Arteaga, M. M. (2021). Educational conclusions one year after Covid-19: advantages and disadvantages of Remote Emergency Education. Revista Boliviana de Educación, 3(5), 114-127.

MINEDU (2021) Implementación de la educación remota en las universidades. Guía 2: Identificación y análisis de contenidos formativos.

Pastrán, M., Gil, N. y Cervantes, D. (2020). En tiempos de coronavirus: las TIC S son una buena alternativa para la educación remota. Boletín Redipe, 9(8), 158-165.

Pereiro, J. (2019). Sin palabras: génesis y desarrollos de los estudios sobre la comunicación no verbal. Question, 1(64), 1-13.

Peres, E., y Seaman, M. (2021). Zoom fatigue: Defining and measuring the effects of virtual fatigue on remote workers and students. International Journal of Human-Computer Studies, 150, 29–37. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958821000671

Pérez, E., Vázquez, A., y Cambero, S. (2021). Distance Education in COVID-19’s period: An Analysis from the perspective of university students. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350.

Picón, M. (2020). ¿Es posible la enseñanza virtual? Foro educacional, 11-34.

Pizarro, M. y Oseda, D. (2021). Influencia de la comunicación no verbal en las relaciones interpersonales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 3881-3894. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.591

Prince, A. (2021). The digital divide as an obstacle to the universal right to education in times of pandemic. Journal of the Academy, 4, 26-41. https://doi.org/10.47058/joa4.3

Revilla, J. y Palacios, A. (2020). Ser docente en tiempos de pandemia por COVID-19: evaluación del desempeño docente en una universidad pública de Lima. Ágora, 2020, 07(02):58-62. https://dx.doi.org/10.21679/arc. v7i2.197.

Rosas, M. (2020). ¿Hay alguien ahí? Interacciones pedagógicas con cámaras apagadas en tiempos de pandemia. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 7(2), 1-8.

Rubio, J. y Mateo, M. (2020). La comunicación no verbal en la era COVID. Una revisión de la bibliografía actual. Sabir. International Bulletin of Applied Linguistics, 1(2): 199-217 https://doi.org/10.25115/ibal.v1i2.4180

Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., De Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V. y Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista digital universitaria, 21(3), 1-24. : https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Education in times of pandemic: reflections of students and teachers on virtual university education in Spain, Italy and Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21.

Vicente, C. y Diez, M. (2020). COVID y la educación no presencial: aportes desde el proceso de enseñanza y aprendizaje en la carrera de diseño industrial de una universidad de Lima. Blanco y Negro, 11(1), 199-218.

Vilela, P., Sánchez, J. y Chau, C. (2021). Challenges for higher education in Peru during the COVID-19 pandemic. Desde el Sur, 13(2).

Published

2024-06-30

How to Cite

Castillo Gil, C. I. (2024). Nonverbal communication in remote education: a literature review. Tierra Nuestra, 18(1), 98-106. https://doi.org/10.21704/rtn.v18i1.2145